QR1) QR kódy do výuky

QR (Quick Response) kódy jsou dvourozměrné čárové kódy, které mohou obsahovat různé typy informací – od offline textových vzkazů a vizitek po URL odkazy na cokoliv. Jejich výhodou je snadná čitelnost mobilními zařízeními, což z nich činí skvělý nástroj pro rychlou distribuci informací. Jsou užitečným prostředkem v hledacích hrách, únikovkách anebo předání nějakého postupu či řešení. Přináší tak čerstvý vítr do tradičních metod vzdělávání – učitelé je mohou využívat pro podporu zapojení studentů, podporu jejich spolupráce a v neposlední řadě pro rozvoj digitální gramotnosti.

Motivace

QR kódy od neznámých odesílatelů nebo na veřejných místech tak mohou představovat nebezpečí ve formě návrhu na stažení podvodné aplikace, navštívení nebezpečné webové stránky či falešné platební brány apod. Nejen proto je důležité děti s možnostmi QR kódů seznámit, než dostanou svůj první tablet či smartphone. Využijme nyní QR kódy k oživení výuky a podpoře spolupráce v třídním kolektivu.

Jak na to?

1. Před lekcí si třeba přes qrgenerator.cz připravte šifru z QR kódů. Co kód, to pořadová číslice a písmeno či slovo. Doporučení: Pokud se rozhodnete pro barevný QR kód, zachovejte kontrast. V každém případě vytiskněte s dostatečnými okraji na matný povrch.

2. Rozdělte děti do skupin dle počtu tabletů, rozdejte jim QR kódy a nechejte je dešifrovat. Dynamiku hra získá, schováte-li kódy například po chodbě či po zahradě. Tip: Telefony a tablety mají QR čtečku integrovanou přímo ve fotoaparátu, stačí tedy spustit fotoaparát a namířit na kód. Pokud žádný QR kód nenačítá, je potřeba povolit jejich identifikaci v nastavení fotoaparátu. Android mívá navíc dostupnou QR čtečku v panelu rychlého přístupu (otevřete 2x přejetím prstu shora) nebo skrze aplikace třetích stran dostupné v galerii mobilních aplikací Obchod Play. Pro použití venku použijte takové nástroje, které nevyžadují k dešifrování internetové připojení – například přes oblíbené Google Lens ani QR kódy obsahující offline obsah (přímo text) zatím bez internetu nenačtete.

3. Sdělte dětem, že poklad nebo další indicii naleznou, seřadí-li skupiny společně text z kódů dle čísel.

4. Hru si můžete zopakovat bez dalších nároků na přípravu učitele: nechejte děti generovat QR kódy a sdílet je ostatním jako šipkovanou na nějaké místo – třeba, kde je skrytý vánoční dárek pro spolužáka. Na stránce qrgenerator.cz můžete kódy již nejen tvořit, ale i přímo dešifrovat. To může být užitečné, pokud studenti pracují například v počítačové učebně a nemá každý telefon se čtečkou QR kódů nebo při společném dešifrování kódů na interaktivní tabuli. Stačí v pravém horním rohu kliknout na Čtečka QR kódů a nahrát soubor obrázku s QR kódem.

Pokud máte QR kód již vytištěný, lze skenovat i přes webovou kameru počítače, například na webu mal-den-code.de

Práce s dětmi

Obtížnost můžete zvýšit například šifrováním slov či písmen do kódů bez pořadového čísla.

Pomocí QR kódů lze u žáků podněcovat fantazie a kreativní psaní: každý kód může obsahovat počáteční větu nebo slovo, na něž žáci navážou svůj vlastní příběh.

Cíl splněn

Žáci se seznámili s použitím QR kódů. Naučili se je rozpoznat, skenovat, dešifrovat, vytvářet a sdílet.

OblastDATA, INFORMACE A MODELOVÁNÍ
Očekávané výstupy RVPI-5-1-03 žák vyčte informace z daného modelu
Očekávané výstupy ŠVPŽák dokáže rozluštit QR kódy, seřadit je dle číselné řady a také QR kódy vytvářet i sdílet.
Učivokódování a přenos dat
Pomůckytablety nebo notebooky s připojením na internet

Kam dál?

Téma QR kódů je obsáhlé a velice zajímavé. Proto jsem připravil celou řadu 3 článků, toto je první z nich. Spoustě bezpečnostních tipů, technických rad a navazujících aktivit do výuky věnuji některé své semináře, webináře a videokurzy.

Je QR kód zbytečně komplikované řešení? V tom případě vsaďte na oblíbené nahrávací pomůcky. 🤗

Toto je jen špička ledovce.

Pro detailní postup a doporučení z praxe se přihlaste na mé vzdělávací akce.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém emailu?