Oblíbená aktivita na procvičení základního programování a zároveň souvislostí jakéhokoliv tématu. Potřebujete jen jezdícího programovatelného robota a obrázky. V případě Blue-Bota či Bee-Bota můžete použít průhlednou podložku (ideálně kapsář 6*4) a držák na pero.
Svět kolem nás je složitý a zvláště pro děti může být obtížné se v něm vyznat. Pojďme si informace, které známe, propojit pomocí robotické vzdělávací pomůcky. Právě zajímavé propojení dětem již známých informací zpestří výuku více, než jen učení stále nových. Vyberme téma, které nás zajímá a potřebujeme si v něm udělat jasno nebo si jen rozšířit znalosti. Co třeba živočišné produkty? Vědí děti, že sníh na jejich dezertu je vyšlehaný bílek, který pochází z vajec slepic?
Vytvořte si nástěnku ve formě sloupcového schématu z obrázků propojených spojnicemi, které nakreslí robot (v mém případě Blue-Bot s délkou kroku 15 cm).
1. Vytvořte společně např. na flipchartový papír (s rastrem kroku robota nebo pod průhlednou podkladovou podložku) 3 sloupce z obrázků, přičemž v 1. sloupci budou obrázky zvířat (např. kráva), ve 2. sloupci obrázky nezpracovaných produktů (např. mléko) a ve 3. sloupci obrázky zpracovaných produktů (např. máslo).
2. Nyní kolem obrázků vytvořte s dětmi kruh a na obrázek libovolného zvířete položte robota. Diskutujte s dětmi, se kterými produkty ho v dalších sloupcích propojíte a proč. Míru ponechání diskuze čistě mezi dětmi zvolte dle věku dětí a náročnosti tématu.
3. Stanovte si dráhu např. pomocí TacTile čtečky nebo laserového ukazovátka, pro kterou robota naprogramujete.
4. Spusťte sekvenci robota a sledujte, zda se vám jej podařilo naprogramovat správně. V případě chyby ji opravte zadáním nových pokynů. Pokud potřebujete snazší postup, rozfázujte si dráhu na kratší úseky, např. jen mezi dvěma sloupci.
5. Jakmile jste robota naprogramovali správně, nechejte jej projet dráhou ještě naposled – tentokrát s nasazeným držákem na pero. Dráhu zapíše a vznikne tak schéma správného řešení – se spojnicemi.
6. Postupujte společně v tvorbě dalších spojnic, dokud nebudou všechny obrázky logicky propojeny.
Pokud máte více robotů, můžete je používat současně a zapojit tak více dětí. V každém případě můžete rozdělit role, tedy někdo stanovuje správné obrázky z dalších sloupců, někdo vytyčuje dráhu, někdo programuje robota atp.
Diskutujte nad možnostmi, jaké další produkty můžeme do 3. sloupce přidat, například místo másla smetanu, sýr, jogurt a podobně. Uvažujme, která další užitná zvířata známe a přidejme další sady obrázků. Pokud necháme robota zapisovat spojnice např. permanentním fixem na další průhlednou fólii nad podložkou, můžeme kdykoliv fólii se spojnicemi odejmout a mít slepou „mapu“ třeba pro písemku.
Aktivitu můžeme pro starší děti připravit náročnější. Můžeme přidávat do schématu nejen další řádky, ale i další sloupce – ve 4. sloupci by mohl být další krok zpracování suroviny, např. buchta, do níž se přidává máslo anebo sníh z bílků. Můžeme zvolit náročnější témata, například najděte cestu predátorovi ke kořisti, houbám ke kořenům spřáteleného stromu, vývojové fáze hmyzu či stromu, odpadkům do správného kontejneru… nebo jen tvořte vlastní příběhové linie.
Starší děti mohou vytisknout vlastní fotografie zajímavých míst (nebo stromů atp.), která potkaly na výletě. Úkolem pak může být projet robotem fotografie těchto míst v pořadí, v jakém jste je navštívili. Výukově důležité body výletu si tak děti zapamatují mnohem déle a hravě si je mohou kdykoliv připomenout.
Pomocí editovatelného modelu si děti vytvořili zjednodušené znázornění skutečnosti a navíc nástěnku jako vlastní studijní materiál. Uvědomili si, co je potřebné k naprogramování robota, aby vytvořil spojnice s lomy 90 stupňů: tedy nejen cestu znát, ale umět ji i strojově zadat.
Tematický celek RVP | DATA, INFORMACE A MODELOVÁNÍ |
Očekávané výstupy RVP | I-5-1-02 žák popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji |
Očekávané výstupy ŠVP | Žák dokáže vytvořit podklad pro spojnicový model na dané téma a vyplnit jej pomocí vzdělávací pomůcky Blue-Bot. |
Učivo | modelování |
Toto je jen špička ledovce.
Pro detailní postup a doporučení z praxe se přihlaste na mé vzdělávací akce.
Přejete si podobné články najít přímo ve svém emailu?