EKO9) Digitální nástroje k posílení zájmu o přírodu

Informační a komunikační technologie (ICT) jsou v posledních letech využívány v tuzemském školství opravdu hojně. Vždyť také do škol připluly od roku 2022 nemalé dotace na zakoupení digitálních vzdělávacích pomůcek. Jak je používat ve výuce lze zjistit například skrze semináře a projektové dny hrazené ze Šablon OP JAK.

Rozvoj informatického myšlení nejen z lavic

Tlak na využívání ICT už od MŠ pramení mj. z potřeby rozvíjet u dětí schopnosti souhrnně zvané informatické myšlení, které úzce souvisí s prací programátora. Informatické myšlení spočívá v popisu problému, jeho analýze a hledání efektivních řešení, přičemž jeho důležitou charakteristikou je rozdělení velkého problému na několik menších, snáze řešitelných. Chceme však děti ještě více uzavřít dovnitř k obrazovkám? Nikoliv. Informatické myšlení můžeme procvičovat i bez digitálních technologií, ale stále je realizace většiny lekcí uvažována spíše uvnitř, z lavic. Proto se snažte vyhledávat takové ICT lekce, které lze vykonávat v rámci venkovní výuky. Propojujte informatiku a přírodní vědy, zkrátka vyjděte z laboratoří do terénu.

Digitální mikroskopy

Jak to celé provést? Začněte výběrem pomůcek, jejichž použití výrobce výslovně nezakazuje používat venku. Některé pomůcky už jsou k venkovní výuce přímo stvořené, například digitální mikroskopy. Stačí je propojit s tabletem či notebookem. Některé umožňují i 300 násobné zvětšení. Nemusíte zkoumat jen přírodu, pozoruhodné a poučné jsou i mikroskopické snímky umělých materiálů.

využíváme IT naplno a hravě

Mobilní aplikace

Mocnými (a bezplatnými) nástroji jsou i mobilní aplikace MerlinBird ID na určování ptactva nebo Seek na určování organismů (rostlin, zvířat i hub) pomocí fotoaparátu. Když se děti s využitím nových technologií citlivě dozví o kráse a křehkosti některých organismů, budou mít motivaci je chránit.

Roboti pro použití i venku

Nezapomeňte na robotické vzdělávací pomůcky, například terénní programovatelné autíčko Rugged Robot (jeho mobilní aplikace funguje mj. jako dálkový ovladač), které pomáhá rozvíjet schopnost kódování, opakování sekvencí, a díky terénní povaze řešit i úkoly v 3D prostoru (nadjezdy, podjezdy). Maximum činností přenechejte pokud možno dětem: postavit dráhu, určit cíl, zadání úkolu, rozdělení rolí atp.

Existuje řada dalších aplikací a vzdělávacích pomůcek, které doporučuji na svých seminářích a webinářích. Lze se setkat také přímo ve škole s dětmi či učitelským sborem, vyzkoušet armádu robotů v rámci několika aktivit a následně se rozhodnout pro řešení, které dané škole nejvíce vyhovuje.

Toto je jen špička ledovce.

Pro detailní postup a doporučení z praxe se přihlaste na mé vzdělávací akce.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém emailu?