ROBO5) Vliv zahradních prvků nejen na pocitovou teplotu

Velcí vědci dokáží vypracovat velké vědecké práce a malí vědci (4. – 6. třída) malé vědecké práce. Skloubit téma programování a přírodní zahrady je úkol nelehký, nikoliv nemožný. Nechť tento článek slouží jako inspirace pro ostatní.

Cíl

Uvědomit si důležitost přírodních zahradních prvků, resp. jejich vliv na příjemný pocit v zahradě zejména v parných letních dnech.

Pomůcky

Rugged Robot – teréňák – vypadá jednoduše, ale umí toho hodně. Takže je vhodný pro 3 leté i páťáky. Jeho další předností je venkovní použití včetně bláta či sněhu. A také rychlost autíčka, která průběžně a přirozeně podněcuje pohyb dětí při cvičení programování. Speciálně k Rugged Robotovi lze dokoupit měřící zařízení – batoh, který k venkovní výuce informatiky přidá ještě badatelství. V tuto chvíli na českém trhu pro tuto věkovou kategorii asi neexistuje lepší robotická vzdělávací pomůcka do 5 000 Kč.

Měření

Čas byl veličinou, se kterou jsme experimentovali nejvíce. Už výrobce upozorňuje, že teplota akumulátoru může ovlivňovat hodnoty měření až 30 minut po vyjmutí z nabíječky. Senzor intenzity osvětlení reagoval okamžitě, zato teploměr potřeboval čas. Zejména na takto krátké trase, která lze však z žebříku dobře vyfotografovat, jsme proto auto s batohem nechali na startu dalších 10 minut stát a naprogramovali jsme pravidelné zastávky.

Zpracování dat

Pro bezproblémový export hodnot se osvědčily Tabulky Google. Před zahájením exportu bylo nutné přepnout počítač na anglickou klávesnici, aby se do buněk psala čísla namísto písmen s háčkem/čárkou.

Dále jsme experimentovali s množstvím vzorků. Batoh umí sbírat data po 1s, 10s, 30, a 60s. Vzhledem k pomalejší reakci teploměru by se zdálo vhodné zvolit delší časový interval. Když jsme si při testovacím měření po 1s všimli extrémů, tedy že občas jsou hodnoty relativně výrazně odlišné, zvolili jsme záznam po 1s a až v počítači jsme v rámci jednotlivých úseků hodnoty zprůměrovali. Získali jsme tak data, která více dávala smysl.

Výsledek

Fotografii a graf jsme pro přehlednost spojili do jednoho obrázku. Ze strany dětí vzešel skvělý nápad: udělejme šipku na fotografii vícebarevnou. Zvolili jsme tedy barvy, které vyjadřují naši pocitovou teplotu. Těšíme se na další badatelské expedice s tímto pozoruhodným autíčkem!

Toto je jen špička ledovce.

Pro detailní postup a doporučení z praxe se přihlaste na mé vzdělávací akce.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém emailu?