Informační a komunikační technologie (ICT) jsou v posledních letech využívány v tuzemském školství opravdu hojně. Vždyť také do škol připluly od roku 2022 nemalé dotace na zakoupení digitálních vzdělávacích pomůcek. Jak je používat ve výuce lze zjistit například skrze semináře a projektové dny hrazené ze Šablon OP JAK.
Tlak na využívání ICT už od MŠ pramení mj. z potřeby rozvíjet u dětí schopnosti souhrnně zvané informatické myšlení, které úzce souvisí s prací programátora. Informatické myšlení spočívá v popisu problému, jeho analýze a hledání efektivních řešení, přičemž jeho důležitou charakteristikou je rozdělení velkého problému na několik menších, snáze řešitelných. Chceme však děti ještě více uzavřít dovnitř k obrazovkám? Nikoliv. Informatické myšlení můžeme procvičovat i bez digitálních technologií, ale stále je realizace většiny lekcí uvažována spíše uvnitř, z lavic. Proto se snažte vyhledávat takové ICT lekce, které lze vykonávat v rámci venkovní výuky. Propojujte informatiku a přírodní vědy, zkrátka vyjděte z laboratoří do terénu.
Jak to celé provést? Začněte výběrem pomůcek, jejichž použití výrobce výslovně nezakazuje používat venku. Některé pomůcky už jsou k venkovní výuce přímo stvořené, například digitální mikroskopy. Stačí je propojit s tabletem či notebookem. Některé umožňují i 300 násobné zvětšení. Nemusíte zkoumat jen přírodu, pozoruhodné a poučné jsou i mikroskopické snímky umělých materiálů.
Mocnými (a bezplatnými) nástroji jsou i mobilní aplikace MerlinBird ID na určování ptactva nebo Seek na určování organismů (rostlin, zvířat i hub) pomocí fotoaparátu. Když se děti s využitím nových technologií citlivě dozví o kráse a křehkosti některých organismů, budou mít motivaci je chránit.
Nezapomeňte na robotické vzdělávací pomůcky, například terénní programovatelné autíčko Rugged Robot (jeho mobilní aplikace funguje mj. jako dálkový ovladač), které pomáhá rozvíjet schopnost kódování, opakování sekvencí, a díky terénní povaze řešit i úkoly v 3D prostoru (nadjezdy, podjezdy). Maximum činností přenechejte pokud možno dětem: postavit dráhu, určit cíl, zadání úkolu, rozdělení rolí atp.
Existuje řada dalších aplikací a vzdělávacích pomůcek, které doporučuji na svých seminářích a webinářích. Lze se setkat také přímo ve škole s dětmi či učitelským sborem, vyzkoušet armádu robotů v rámci několika aktivit a následně se rozhodnout pro řešení, které dané škole nejvíce vyhovuje.
Toto je jen špička ledovce.
Pro detailní postup a doporučení z praxe se přihlaste na mé vzdělávací akce.
Přejete si podobné články najít přímo ve svém emailu?