QR3) Řada šifer

V předchozích článcích jsem se věnoval jednotlivým šifrám: najdi rozdíly mezi obrázky aneb co chybí; hotové QR kódy; doplňovací QR kódy. Tentokrát si ukážeme příklad, jak šifry poskládat, aby žáci mohli odpovědi z předchozích šifer využít k nalezení anebo vyluštění následujících šifer. Obsahem šifer může být zopakování látky z jednoho či více předmětů. Příprava na písemku tak může být zábava, nikoliv jen dril. Celé to může být pojato formou únikové hry, jejíž prostor může být vymezen třídou, školní budovou nebo i její zahradou. V tomto článku jsem do šifer zvolil hádanky, kterými si rovnou procvičíte téma přípravy šifer. Přidal jsem odkazy na konkrétní šifry, tedy si můžete při čtení tohoto článku rovnou zažít řadu šifer z pozice žáka.

RVP souvislosti

 DATA, INFORMACE A MODELOVÁNÍ
Očekávané výstupy RVPI-5-1-03 žák vyčte informace z daného modelu
Očekávané výstupy ŠVPŽák dokáže rozluštit různé druhy šifer a rozluštěná data použít v další šifře jako klíč.
Učivokódování a přenos dat

Pomůcky

  • tužka/pero
  • černý fix
  • tiskárna anebo notebooky s připojením na internet anebo tablety/smartphony

Postup

1. Vytvořte úkol typu najdi rozdíl mezi 2 obrázky (co chybí?) pomocí nástroje Cleanup.pictures. Otázka na chybějící objekt v této hře bude jednou z hádanek v křížovce.

2. Vytvořte osmisměrku na Flippity.com. Po kliknutí na ikonu klíče se zvýrazní písmena, která budou využita. Kliknutím na ikonu šipky do kruhu můžete generovat další osmisměrky se stejnými slovy k hledání. Pokud se chcete obejít bez tiskárny, sdílejte osmisměrku jako PDF (tisk do PDF) či obrázek (výstřižek obrazovky), aby si žáci mohli hledaná slova odškrtnout např. v Adobe Acrobat Reader (sada nástrojů Poznámka) nebo v Malování.

Tip: Pro snížení obtížnosti následující křížovky jsem do této osmisměrky vybral slova, která jsou odpověďmi do křížovky. Tímto provázáním šifer zvýšíte šanci, že žáci projdou řadou šifer až do konce.

Doporučení: Osmisměrky na Flippity nelze vyplňovat online. URL adresu vaší osmisměrky můžete uložit do záložek, abyste se k ní mohli kdykoliv vrátit. Pokud byste v budoucnu chtěli editovat seznam hledaných slov, je potřeba si je dle návodu na Flippity zadat v Tabulkách Google.

3. Vytvořte křížovku na webu crosswordlabs.com. První slovo je odpověď, následně stiskněte mezerník a napište nápovědu. Na dalších řádcích pokračujte stejně s dalšími odpověďmi a nápovědami. Aby bylo možné křížovku vytvořit, každé slovo musí s jiným sdílet alespoň jedno písmeno. Uložte křížovku do PDF nebo rovnou vytiskněte. Lze sdílet a bez tisku pohodlně vyplnit online napočítači i mobilu. Online verzi křížovky zobrazené v tomto článku naleznete zde.

Tip: Pokud zapíšete čísla či zlomky slovy, mohou křížovky a 8směrky sloužit k počítání příkladů.

4. Vytvořte doplňovací QR kód na webu mal-den-code.de. Klikněte na prostřední tlačítko QR-Code erstellen aneb Vytvořit QR kód.

Poté zadejte internetovou adresu nebo text, který chcete zašifrovat, a klikněte na tlačítko Vytvořit kód pro barvení.

V dalším kroku doporučuji vybrat možnost Použít své vlastní znaky a velikost vybarvovací oblasti snižte na 50 %. Do dalšího pole zadejte písmena (bez diakritiky, doporučuji velká) nebo čísla k vybarvení a oddělujte je čárkou. Pokračujte zadáním středníku ; (na klávesnici obvykle pod klávesou Esc) a zadejte písmena či čísla, která nemají být vybarvena, přičemž opět je od sebe oddělte čárkou. V tomto případě mají žáci vybarvit ta písmena abecedy, která nezbyla v osmisměrce, a zároveň která nebyla na křižovatkách tajenek (J, P).

Tip: telefony mají QR čtečku integrovanou přímo ve fotoaparátu (příp. lze povolit v nastavení fotoaparátu), pro rozluštění QR kódu tedy stačí spustit fotoaparát a namířit na kód.

Práce s dětmi

Rozdělte děti do skupin (např. dle počtu tabletů), rozdejte jim QR kódy a nechejte je dešifrovat. Dynamiku hra získá, schováte-li šifry například po chodbě či po zahradě.

Celou řadu šifer můžete vyluštit během jedné hodiny nebo si vždy zpestřit danou vyučovací hodinu jednou šifrou a další šifru zpřístupnit příště. Poslední šifra (u pokladu) může být na zpětnou vazbu na hru či rekapitulaci aneb: „Co jste se dnes nového naučili?“

Kam dál

Připravit řadu šifer může být zejména poprvé pro učitele náročné. Proto je vhodné si ji celou projít sám nebo ideálně s kolegou, abyste identifikovali případné chyby v přípravě.

Když se procvičíte v tvorbě řad šifer, můžete se zaměřit na hlídání dalších faktorů úspěšného průběhu, například gradace napětí žáků. Každá další šifra tak může například v honbě za pokladem postupně zpřesňovat místo, kde je ukryt.

Spoustě bezpečnostních tipů, technických rad a navazujících aktivit do výuky věnuji některé své semináře, webináře a videokurzy.

Nejsou QR kódy vhodné pro vaše využití? Možná postačí vzkaz nebo obrázek rozstříhat, aby pro vyluštění děti jen daly dle tvaru části dohromady. Nebo zkuste nahrávací tabulky a kolíčky – osvědčily se jako vzdělávací pomůcka v mnoha školách a školkách nejen v ČR.

Tagy:

Toto je jen špička ledovce.

Pro detailní postup a doporučení z praxe se přihlaste na mé vzdělávací akce.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém emailu?